СЕКЦІЯ 1. Сучасна освіта: методологія, теорія і практика.
+18
rapach
Ганна Антошук
rostiknichay
tatiana_dubina
Grigor
Victor_Burdun
Maksim koliev20
tut63
Тетяна
matveeva75
Володимир
Валерій Колесніков
bondarenkoa348@gmail.com
Evgenia1403
KliasenN
Емілія Воронцова
Elena_Burdun
Admin
22 користувачів
Сторінка 3 з 3
Сторінка 3 з 3 • 1, 2, 3
САМООСВІТА ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Масліч Світлана
кандидат педагогічних наук,
методист ДПТНЗ «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг»
кандидат педагогічних наук,
методист ДПТНЗ «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг»
САМООСВІТА ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
В сучасній освіті України відбувається низка реформ, основна мета яких – підвищення якості освітнього процесу. Відомо, що якість освіти, у т.ч. професійної (професійно-технічної), насамперед, залежить від професійної компетентності педагогічних працівників. Адже педагог закладу професійної (професійно-технічної) освіти (ЗП(ПТ)О є особою, що передає свої знання, уміння й навички своїм вихованцям, готує їх до майбутньої професійної діяльності в умовах ринкових відносин. Серед чинників, що впливають на рівень професійної компетентності педагогічних працівників, передусім слід виділити прагнення до самоосвіти.
В Законі України «Про освіту» [1] (ст. 54) зазначається, що «педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники зобов’язані постійно підвищувати свій професійний і загальнокультурний рівні та педагогічну майстерність». У цьому ж документі (ст. 8) визначено основні види освіти, через які особа може реалізувати своє право на освіту впродовж життя. Одним з таких видів є інформальна освіта (самоосвіта). Її суть в законі трактується наступним чином: «це освіта, яка передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям».
Як показує практичний досвід, самоосвіта посідає важливе місце у професійній діяльності педагогічних працівників ЗП(ПТ)О. У першу чергу це пов’язано з наступним фактом: педагоги ЗП(ПТ)О проходять курси підвищення кваліфікації один раз на п’ять років. Зрозуміло, що знання, які вони отримують в рамках курсів, дуже швидко застарівають. Сьогодні в науці існує термін «період напіврозпаду компетенції», який означає час після закінчення навчання, коли отримані знання застарівають на 50%. Цікаво, що у XVIII столітті період напіврозпаду компетенцій відбувався протягом 10 поколінь, у середині минулого століття – за 12 років. Нині у динамічних галузях знань (інформатика, техніка, технології) такий період складає близько півтора року [2]. Беручи до уваги наведені факти, можемо небезпідставно стверджувати, що підвищення кваліфікації та самоосвіта повинні стати невід’ємною частиною професійного розвитку педагогічних працівників.
В умовах нинішнього суспільства – інформаційного суспільства – змінюються основні підходи до організації самоосвітньої діяльності педагогічних працівників. У першу чергу надзвичайно важлива роль у цьому процесі відводиться використанню Інтернет-ресурсів. Принагідно зазначимо, що педагог ЗП(ПТ)О (майстер виробничого навчання та викладач) повинен не лише володіти навичками педагогічної майстерності, а й мати сформований багаж знань, умінь та навичок відносно тієї професії, яку опановують його учні. Наразі є велика кількість Інтернет-ресурсів як з основ педагогіки, так і з контентом, спрямованим на професійний розвиток працівників окремих галузей господарства. Широкої популярності серед педагогів набули портали «Всеосвіта», «На Урок», через які освітяни мають можливість знайомитися з напрацюваннями своїх колег, проходити різноманітні тестування, брати участь у вебінарах.
Наразі вебінари є однією з найбільш ефективних форм самоосвіти. Вебінар – це семінар або тренінг, який проводиться в онлайн-форматі. Дієвість вебінарів доведено в умовах сьогодення, коли педагогічні працівники закладів освіти усіх рівнів зіткнулися з проблемою організації дистанційного навчання. Так під час вебінарів, організованих Інститутом професійно-технічної освіти НАПН України, Університетом менеджменту освіти, товариством «Всеосвіта», «На Урок», розглядаються питання роботи з платформами дистанційного навчання, формування зворотного зв’язку з учнями, розробки інструментарію оцінювання навчальних досягнень учнів тощо.
Самоосвіта – це постійний процес самовдосконалення. Від того, наскільки педагогічні працівники ЗП(ПТ)О будуть активними в самоосвітній діяльності у подальшому залежить рівень підготовки їх учнів, а отже, й рівень економічного розвитку держави.
В Законі України «Про освіту» [1] (ст. 54) зазначається, що «педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники зобов’язані постійно підвищувати свій професійний і загальнокультурний рівні та педагогічну майстерність». У цьому ж документі (ст. 8) визначено основні види освіти, через які особа може реалізувати своє право на освіту впродовж життя. Одним з таких видів є інформальна освіта (самоосвіта). Її суть в законі трактується наступним чином: «це освіта, яка передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям».
Як показує практичний досвід, самоосвіта посідає важливе місце у професійній діяльності педагогічних працівників ЗП(ПТ)О. У першу чергу це пов’язано з наступним фактом: педагоги ЗП(ПТ)О проходять курси підвищення кваліфікації один раз на п’ять років. Зрозуміло, що знання, які вони отримують в рамках курсів, дуже швидко застарівають. Сьогодні в науці існує термін «період напіврозпаду компетенції», який означає час після закінчення навчання, коли отримані знання застарівають на 50%. Цікаво, що у XVIII столітті період напіврозпаду компетенцій відбувався протягом 10 поколінь, у середині минулого століття – за 12 років. Нині у динамічних галузях знань (інформатика, техніка, технології) такий період складає близько півтора року [2]. Беручи до уваги наведені факти, можемо небезпідставно стверджувати, що підвищення кваліфікації та самоосвіта повинні стати невід’ємною частиною професійного розвитку педагогічних працівників.
В умовах нинішнього суспільства – інформаційного суспільства – змінюються основні підходи до організації самоосвітньої діяльності педагогічних працівників. У першу чергу надзвичайно важлива роль у цьому процесі відводиться використанню Інтернет-ресурсів. Принагідно зазначимо, що педагог ЗП(ПТ)О (майстер виробничого навчання та викладач) повинен не лише володіти навичками педагогічної майстерності, а й мати сформований багаж знань, умінь та навичок відносно тієї професії, яку опановують його учні. Наразі є велика кількість Інтернет-ресурсів як з основ педагогіки, так і з контентом, спрямованим на професійний розвиток працівників окремих галузей господарства. Широкої популярності серед педагогів набули портали «Всеосвіта», «На Урок», через які освітяни мають можливість знайомитися з напрацюваннями своїх колег, проходити різноманітні тестування, брати участь у вебінарах.
Наразі вебінари є однією з найбільш ефективних форм самоосвіти. Вебінар – це семінар або тренінг, який проводиться в онлайн-форматі. Дієвість вебінарів доведено в умовах сьогодення, коли педагогічні працівники закладів освіти усіх рівнів зіткнулися з проблемою організації дистанційного навчання. Так під час вебінарів, організованих Інститутом професійно-технічної освіти НАПН України, Університетом менеджменту освіти, товариством «Всеосвіта», «На Урок», розглядаються питання роботи з платформами дистанційного навчання, формування зворотного зв’язку з учнями, розробки інструментарію оцінювання навчальних досягнень учнів тощо.
Самоосвіта – це постійний процес самовдосконалення. Від того, наскільки педагогічні працівники ЗП(ПТ)О будуть активними в самоосвітній діяльності у подальшому залежить рівень підготовки їх учнів, а отже, й рівень економічного розвитку держави.
Список використаних джерел інформації:
1. Закон України «Про освіту» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38–39, ст. 380).
2. Лук’янов Д., Гогунський В., Колесніков О., Олех Т. «Воронка знань» як інструмент реалізації концепції Lifelong Learning // Управління якістю в освіті та промисловості: досвід, проблеми та перспективи: доп. III Міжнар. нук.-практ. конф. пам’яті проф. Петра Столярчука. Львів, 2017. С.97–99.
Svitlana Maslich- Кількість повідомлень : 3
Дата реєстрації : 15.04.2020
Сторінка 3 з 3 • 1, 2, 3
Схожі теми
» СЕКЦІЯ 6. Технологічна освіта в контексті Нової української школи.
» СЕКЦІЯ 3. Інформаційні технології в сучасній освіти.
» СЕКЦІЯ 8. Сучасні агротехнології: тенденції та інновації.
» СЕКЦІЯ 5. Актуальні проблеми та перспективи розвитку дистанційної освіти.
» СЕКЦІЯ 7. Прикладне матеріалознавство та інноваційні технології в автомобільній галузі.
» СЕКЦІЯ 3. Інформаційні технології в сучасній освіти.
» СЕКЦІЯ 8. Сучасні агротехнології: тенденції та інновації.
» СЕКЦІЯ 5. Актуальні проблеми та перспективи розвитку дистанційної освіти.
» СЕКЦІЯ 7. Прикладне матеріалознавство та інноваційні технології в автомобільній галузі.
Сторінка 3 з 3
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі